Anderhalve meter-paradox

De afgelopen weken horen we steeds weer over ‘de nieuwe 1,5m-maatschappij’. Het Corona-virus dwingt onze maatschappij ertoe om in rap tempo na te denken over de toekomst, één waarin steeds 1,5 meter afstand wordt gehouden tussen twee mensen. Dit geldt voor de restaurant-houder, de werkgever, het vakantiepark, de supermarkt, eigenlijk voor bijna iedereen.

Maar wat betekent die 1,5 meter nu eigenlijk voor de horeca? Welke filosofische vragen roept dit op? Welke kansen zijn er? Welke innovaties of scenario’s kunnen we verwachten?

Terwijl de horeca de laatste jaren juist enorm in de lift zat, is het nu extra zuur dat alles plat ligt. Geen gezellig etentje in het restaurant, geen vol terras, geen kroegavond met vaste vrienden. De toegenomen vraag naar horecadiensten liep de laatste jaren achter op het toegenomen aanbod, dus dat er een ‘horeca-shake-out’ zou plaatsvinden werd al wel verwacht. Maar dat dit versneld zou gaan plaatsvinden door de Corona-crisis, was door niemand voorzien!

Mensen zijn groepsdieren. We functioneren met en dankzij elkaar; of dit nu in werkverband is of in de setting van ‘vrije tijd’. De horeca vervult hierin een heel belangrijke rol. En opvallend is, dat de onderlinge afstand die mensen in Nederland van nature in acht nemen, ongeveer 60 cm is. 1,5 meter is dus 2,5 keer de normale en gewenste afstand. Dat voelt vervreemdend, dat voelt als afstand in plaats van nabijheid. Er is duidelijk een gemis. De hand op je schouder, de knuffel, de intimiteit; het is er niet. Maar we zullen het ermee moeten doen. We zitten in hetzelfde schuitje, dus we zijn op dit moment al blij dat we onze ouders en beste vrienden kunnen ontmoeten met inachtneming van deze regel, en straks nog blijer als we elkaar ook weer kunnen ontmoeten in de horeca. Ondanks de 1,5 meter. De paradox tussen afstand en nabijheid. Tussen wens en werkelijkheid.

De horeca sector is al wéken op volle sterkte scenario’s aan het bedenken voor de nieuwe werkelijkheid. Een waanzinnige creativiteit komt in ondernemers naar boven, vanuit noodzaak en tijdnood. Wat horen we zoal voorbijkomen aan kansen, innovaties en scenario’s? Een korte greep….

De crisis doet ons terugvallen naar de basis. Wat is werkelijk van waarde? Samenzijn, gezondheid, veiligheid, eenvoud, tijd en zorg voor elkaar. Hier past bij dat mensen weer vaker gaan koken, met meer aandacht voor de gezondheid en met meer aandacht voor locale producten. Restaurants kunnen hierop inspelen door dagelijks of wekelijks een mooi recept te delen met hun klanten.

Er komen allerhande delivery-concepten van de grond. Restaurants die ‘uit eten menu’s’ laten afhalen en laten bezorgen. Zodat klanten een restaurant-beleving in hun woonkamer kunnen hebben. Ook eenvoudiger deliveries, van koffie en gebakjes en broodjes, komen van de grond. De delivery-services kunnen worden aangeboden via bezorgpartners of via de eigen website.

Restaurants denken na over manieren om weer open te gaan met inachtneming van de 1,5 meter regel. Met een (maximaal) halve bezetting, dubbele shifts, tijdslots (gereserveerd tijdstip en tijdsduur), afzettafels, placering (gereserveerde tafels en begeleiding naar de tafel), vantevoren of na afloop contactloos betalen. Zodat klanten wèl weer uit eten kunnen, maar korter, efficiënter en tegelijk veilig en gezellig.

Supermarkten, restaurants, boeren en kleine locale ondernemers zoeken nieuwe manieren van samenwerken. Boeren leveren hun producten bijvoorbeeld rechtstreeks aan particulieren of aan restaurants. De supermarkt verkoopt een restaurant-waardige afhaalmaaltijd van de locale ondernemer. Een restaurant aan het water gaat een samenwerking aan met de botenverhuur om aan boord de maaltijd te nuttigen. Kortom: overal mogelijkheden.

Maar….dat neemt niet weg dat het voor sommige ondernemers binnen de horeca-sector gewoonweg niet mogelijk is om de 1,5 meter in acht te nemen en tegelijk een economisch haalbare situatie te creëren waarin hij/zij de eigen broek kan ophouden. Denk aan kroegen en café’s met een klein terras, denk aan kleine restaurants waar het niet lukt om goed afstand te houden. En er zullen ook grotere horeca-ondernemers zijn die het niet redden. Omdat ze onvoldoende kunnen inspelen op de nieuwe werkelijkheid, of omdat het aanbod gewoonweg groter is dan de vraag en de beste ondernemers overblijven. Een horeca-shake-out gebaseerd op natuurlijke selectie.

Als bureau zijn we betrokken bij de laatste ontwikkelingen. We weten niet in álle gevallen wat de beste oplossing is, maar we hebben goede ideeën en denken op volle sterkte mee met de nieuwe 1,5-m-maatschappij. Horeca- en retail-ondernemers kunnen op ons rekenen!